donderdag 13 maart 2008

zékomkommers

haj alweer!^^

ja ik ga het hebben over mijn altijd goede gespreks onderwerp...
*pampam paaaaaaaam*..
*trommelgeroffel*
*RapapaRapapa*
ZEEKOMKOMMERS

ik weet alleen nooit echt wat ik er over moet zeggen..
in Portugal eten ze ze.. De Potugese mensen eten in Portugal lekkere zeekomkommers..
een echte delicatesse.. hoe je dat ook schrijft...tja..

er zijn ongeveer 600 soorten en daarvan 188 soorten in Europa.. je hebt niet alleen groene.. je hebt ook geel achtige met rode stekels.. die zijn giftig.. maar vast heel lekker xD..
In sommige gebieden in Azië worden zeekomkommers gedroogd en later verwerkt als mestmiddel voor de landbouw.

ze kunnen zich helemaal uit rekken.. heel koell allemaal! sommige.. wacht weet je ik ga het even opzoeken.. xD..
IEUW!! xD:
Als zeekomkommers worden bedreigd, scheiden ze kleverige witte draden af. Vermoedelijk dienen deze draden om hun belagers te verstrikken. Ook kunnen ze organen uitstoten, die later regenereren.

regeneren vind ik een lastig woordje maar IEUW!

weer terug waarvoor ik ging opzoeken:
Gemiddeld zijn ze ongeveer 30 cm lang, maar er zijn ook soorten die wel 2 meter lang kunnen worden. en ze rekken zich uit.. dat vind ik best wel sexii opzich^^

oooh en er is nog meer, jaja jaweell^^
Om te kunnen ademen heeft hij sterk vertakte uitstulpingen aan de anus. Hier wordt vers water naar binnen gezogen. jaja jaweell^^

Dit vind ik wel even genoeg voor vandaag... ENJOY!

6 opmerkingen:

Sophie zei

Ik vind zelf, persoonlijk, naar mijn mening zékomkommers lijken op drollen die op de bodem van de zee liggen. En daar blijven liggen.
En blijven liggen.
En blijven liggen.
En blijven liggen,
En blijven liggen,
En blijven liggen,
En misschien een helft 1 cm opschuiven omdat er een schelpje in hun tere buikje prikt,
En blijven liggen.....enz......

Ik heb nog nooit een zékomkommer in beweging gezien. EN ik heb er best aardig wat gezien. Maar misschien watertrappelde ik steeds net op het verkeerde moment voorbij.
Heb ik weer.

Thom v. Hoek zei

Hahaha ik vind 't echt een prachtig verhaal :'D
Ook heel informatief enzo, echt weer iets geleerd waar je later wat aan hebt xD En dat ze regeneren is echt superkoel, dat wil ik ook =O Dan kon je gewoon van allemaal dingen afspringen zonder dat het uitmaakt enzo xD
Maar hoe smaken zeekomkommers? =o
En worden ze ook gegeten door kreeften als Nellie? xD

Unknown zei

xDD zeekomkommers, heel fascinerend allemaal =P Maar gatverdamme! Ik wil echt geen zeekomkommer van friggin' 2 meter op de bodem van de zee tegenkomen, of erger: er op staan =OOOOO Achjaaah, but that's just me of course =P

Thom v. Hoek zei

Leeft hier nog iemand? xD

Thomas zei

Wanneer ga je weer bloggen?

Isiiis zei

binnenkort als ik mn betoog terug heb gekregen van Wiersma! en alsie goed is.. ik kan ook een heul stuk over het park schrijven maar daar ben ik nu te moe voor.. Morgen?